Komputer adalah alat elektronik yang kompleks dan mempunyai banyak kelebihan . Ia merupakan suatu alat yang sesuai untuk membantu guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran kerana kemampuannya menerima dan memproses data sehingga 24jam sehari .
Satu perkembangan yang amat ketara dalam dunia masa kini adalah berlakunya ledakan teknologi maklumat . Dengan adanya kemajuan dalam telekomunikasi , komputer yang dihubungkan dengan jaringan Internet telah membolehkan banyak maklumat diperoleh dengan cepat . Inovasi dalam teknologi maklumat ini dapat menyebarkan segala maklumat kepada pelbagai lapisan masyarakat . menyedari hakikat ini , kerajaan tlah mengambil langkah untuk terus bertindak memperkembangkan teknologi komunikasi dan maklumat ini dengan menubuhkan Koridor raya Multimedia (MSC) . Tujuh aplikasi utama yang terkandung dalam MSC adalah terdiri daripada kerajaan elektronik , tele-perubatan , sekolah bestari , pemasaran tanpa sempadan , kad pintar , kelompok penyedilikan dan pembangunan dan jaringan perusahaan dunia .
Perkembangan ICT didefinisikan sebagai "Proses penyampaian suatu pesan dalam betuk lambang bermakna sebagai paduan fikiran dan perasaan berupa idea , informasi . kepercayaan , harapan , ingatan dan sebagainya . Melalui media maka hasrat dan tujuan akan tercapai samada dengan tujuan mengubah sikap , pandangan atau perilaku seseorang ."
Peningkatan pengguna telefon pintar dan tablet di Malaysia adalah satu peluang untuk penyampaian pembelajaran lebih terbuka dan tiada batas hanya di institusi-institusi pendidikan sahaja . Pembelajaran di institusi-institusi pemdidikan terustama di sekolah rendah dan sekolah menengah lebih menjurus kepada mengenal secara terus dan terhenti semasa sesi pembelajran tamat . Dalam perspektif pengamal teknologi pendidikan , media merupakan antara bahan pengajaran dan pembelajaran yang kerap digunakan dalam aktiviti bilik darjah . Media dalam pelbagai bentuk juga telah berjaya dibuktikan melalui penyelidikan sebagai satu bahan pengajaran dan pembelajaran yang efektif dalam meningkatkan kefahaman individu yang terlibat .
Sejajar dengan perkembangan ICT , kerajaan telah menubuhkan sekolah bestari yang telah memperlihatkan kesungguhan Kementerian Pelajaran Malaysia untuk mentransformasikan bidang pendidikan agar bangsa Malaysia abad ke-21 ini bukan sahaja menguasai teknologi maklumat malah berupaya merealisasikan Wawasan 2020 . Transformasi ini telah mengubah anjakan paradigma pengajar dan pelajar dalam proses pelajaran dan pembelajaran dalam pendidikan khususnya dalam meningkatkan minat pelajar , meningkatkan kreativiti dan pengetahuan pelajar melalui penggunaan teknologi multimedia dan jaringan seluruh dunia .
Pihak Kementerian Pendidikan Malaysia pula melihat ICT sebagai suatu alat untuk merevolusikan pembelajaran , memperkayakan kukurikulum , memperkembangkan teknologi , menstrukturkan organisasi sekolah dengan lebih berkesan , melahairkan hubungan yang lebih kuat di antara sekolah-sekolah dan masyarakat dan meningkatkan penguasaan pelajar .
Dalam keadaan tertentu gambar boleh menjadi lebih efektif daripada bahasa verbal kerana gambar ini akan menjadi lebih penting sebagai media pendidikan dan transformasi tradisi oleh generasi terdahulu untuk generasi yang akan datang . Salah satu alat media ini juga gamabar menjadi perantara terpenting malahan seakrang ini dengan penggunaan teknologi digital serta visual ianya telah pon mengalami pertumbuhan dan perkembangan sesuai dengan dinamik masyarakat dan perkembangan semasa .
Dalam konteks Malaysia peranan komunikasi massa akan lebih bersifat terbuka selain mendapat mengambil kesempatan untuk mengembangkan berita dunia dengan lebih estetika yang ekspresif . Kesan kepada masyarakat sememangnya tidak boleh dinafikan kerana ia memberi kesan yang positif melalui penyampaian-penyampaian yang di pelbagai melalui sumber-sumber media . Ini kerana dengan perkembangan kesat teknologi maklumat dan kounikasi memberi kesan keatas kehidupan manusia termasuklah di dalam bidang pendidikan disusuli pula Malaysia merupakan sebuah gagasan Koridor Raya Multimedia atau dikenali sebagai Multimedia Super Corridor (MSC) maka ia merupakan pemangkin kepada sistem komunikasi media massa .
Malaysia sedang dalam penambahan dan pemesatan dalam industri kandungan digital yang memerlukan kreativiti dan inovasi bagi membina dan membawa Malaysia ke arah Negara Maju 2020 . Dalam membantu dalam peningkatan pemikiran secara kreatif dan berinovasi cara lebih berkesan adalah melalui tabiat harian manusia . Bagi penerapan yang lebih jitu dan berkesan . Board Game antara permainan dalam telefon pintar dan tabblet yang popular (ESA , 2011) . Pendekatan seperti ini adalah perlu diterapkan agar dapat membantu dalam peningkatan pemikiran kreatif rakyat Malaysia .
Di era globalisasi ini , perkembangan teknologi semakin pesat membangun di serata dunia . Perkembangan tekologi ini tidak asing lagi terutama di dalam bahagian Information Communication Techonologi (ICT) . perkembangan tersebut boleh dimanfaatkan di pelbagai bidang seperti pengiklanan , pendidikan , kesihatan dan hiburan . Salah satu perkembangan di dalam bidang hiburan adalah permainan .
Ini disokong dengan fenomena gajet-gajet seperti telefon pintar dan tablet yang semakin luas penggunaannya di Malaysia . Perkembangan jaringan internet membantu dan arus teknologi masa kini di Malaysia . Pengguna juga boleh berinteraksi untuk pelbagai tujuan seperti bersosial , pembelajaran latihan , permainan dan sebgainya .
Memandangkan Wawasan 2020 Negara Malaysia dalam mempertingkatkan pengetahuan dan prasarana teknologi maklumat yang memungkinkan suatu hari nanti sebuah rumah akan mempunyai sebuah komputer . Dengan tiu , satu pendekatan pembelajaran melalui permainan komputer yang mengikut gaya hidup positif dan menghiburkan amat diperlukan . Kandungan multimedia seperti permainan , posproduksi , animasi , reka bentuk dan grafik komputer . Insdustri permainan komputer dan video bukanlah semata-mata untuk hiburan atau main-main tetapi mempunyai sumbangan kepada perkembangan ekonomi dan pendidikan . Aplikasi permainan strategi sedia ada lebih tertumpu kepada hiburan semata-mata dan kurang pendekatan baru perlu diwujudkan bukan sahaja di sekolah malah juga serata tempat . Perkembangan teknologi telefon pintar dan tablet mewujudkan satu jaringan yang tiada sempadan bagi penerapan nilai-nilai pembelajaran dan latihan ilmiah kepada pengguna secara mudah alih .
Sejajar dengan perkembangan ICT , kerajaan telah menubuhkan sekolah bestari yang telah memperlihatkan kesungguhan Kementerian Pelajaran Malaysia untuk mentransformasikan bidang pendidikan agar bangsa Malaysia abad ke-21 ini bukan sahaja menguasai teknologi maklumat malah berupaya merealisasikan Wawasan 2020 . Transformasi ini telah mengubah anjakan paradigma pengajar dan pelajar dalam proses pelajaran dan pembelajaran dalam pendidikan khususnya dalam meningkatkan minat pelajar , meningkatkan kreativiti dan pengetahuan pelajar melalui penggunaan teknologi multimedia dan jaringan seluruh dunia .
Pihak Kementerian Pendidikan Malaysia pula melihat ICT sebagai suatu alat untuk merevolusikan pembelajaran , memperkayakan kukurikulum , memperkembangkan teknologi , menstrukturkan organisasi sekolah dengan lebih berkesan , melahairkan hubungan yang lebih kuat di antara sekolah-sekolah dan masyarakat dan meningkatkan penguasaan pelajar .
Dalam keadaan tertentu gambar boleh menjadi lebih efektif daripada bahasa verbal kerana gambar ini akan menjadi lebih penting sebagai media pendidikan dan transformasi tradisi oleh generasi terdahulu untuk generasi yang akan datang . Salah satu alat media ini juga gamabar menjadi perantara terpenting malahan seakrang ini dengan penggunaan teknologi digital serta visual ianya telah pon mengalami pertumbuhan dan perkembangan sesuai dengan dinamik masyarakat dan perkembangan semasa .
Dalam konteks Malaysia peranan komunikasi massa akan lebih bersifat terbuka selain mendapat mengambil kesempatan untuk mengembangkan berita dunia dengan lebih estetika yang ekspresif . Kesan kepada masyarakat sememangnya tidak boleh dinafikan kerana ia memberi kesan yang positif melalui penyampaian-penyampaian yang di pelbagai melalui sumber-sumber media . Ini kerana dengan perkembangan kesat teknologi maklumat dan kounikasi memberi kesan keatas kehidupan manusia termasuklah di dalam bidang pendidikan disusuli pula Malaysia merupakan sebuah gagasan Koridor Raya Multimedia atau dikenali sebagai Multimedia Super Corridor (MSC) maka ia merupakan pemangkin kepada sistem komunikasi media massa .
Malaysia sedang dalam penambahan dan pemesatan dalam industri kandungan digital yang memerlukan kreativiti dan inovasi bagi membina dan membawa Malaysia ke arah Negara Maju 2020 . Dalam membantu dalam peningkatan pemikiran secara kreatif dan berinovasi cara lebih berkesan adalah melalui tabiat harian manusia . Bagi penerapan yang lebih jitu dan berkesan . Board Game antara permainan dalam telefon pintar dan tabblet yang popular (ESA , 2011) . Pendekatan seperti ini adalah perlu diterapkan agar dapat membantu dalam peningkatan pemikiran kreatif rakyat Malaysia .
Di era globalisasi ini , perkembangan teknologi semakin pesat membangun di serata dunia . Perkembangan tekologi ini tidak asing lagi terutama di dalam bahagian Information Communication Techonologi (ICT) . perkembangan tersebut boleh dimanfaatkan di pelbagai bidang seperti pengiklanan , pendidikan , kesihatan dan hiburan . Salah satu perkembangan di dalam bidang hiburan adalah permainan .
Ini disokong dengan fenomena gajet-gajet seperti telefon pintar dan tablet yang semakin luas penggunaannya di Malaysia . Perkembangan jaringan internet membantu dan arus teknologi masa kini di Malaysia . Pengguna juga boleh berinteraksi untuk pelbagai tujuan seperti bersosial , pembelajaran latihan , permainan dan sebgainya .
Memandangkan Wawasan 2020 Negara Malaysia dalam mempertingkatkan pengetahuan dan prasarana teknologi maklumat yang memungkinkan suatu hari nanti sebuah rumah akan mempunyai sebuah komputer . Dengan tiu , satu pendekatan pembelajaran melalui permainan komputer yang mengikut gaya hidup positif dan menghiburkan amat diperlukan . Kandungan multimedia seperti permainan , posproduksi , animasi , reka bentuk dan grafik komputer . Insdustri permainan komputer dan video bukanlah semata-mata untuk hiburan atau main-main tetapi mempunyai sumbangan kepada perkembangan ekonomi dan pendidikan . Aplikasi permainan strategi sedia ada lebih tertumpu kepada hiburan semata-mata dan kurang pendekatan baru perlu diwujudkan bukan sahaja di sekolah malah juga serata tempat . Perkembangan teknologi telefon pintar dan tablet mewujudkan satu jaringan yang tiada sempadan bagi penerapan nilai-nilai pembelajaran dan latihan ilmiah kepada pengguna secara mudah alih .
Satu perkembangan yang amat ketara dalam dunia masa kini adalah berlakunya ledakan teknologi maklumat . Dengan adanya kemajuan dalam telekomunikasi , komputer yang dihubungkan dengan jaringan Internet telah membolehkan banyak maklumat diperoleh dengan cepat . Inovasi dalam teknologi maklumat ini dapat menyebarkan segala maklumat kepada pelbagai lapisan masyarakat . menyedari hakikat ini , kerajaan tlah mengambil langkah untuk terus bertindak memperkembangkan teknologi komunikasi dan maklumat ini dengan menubuhkan Koridor raya Multimedia (MSC) . Tujuh aplikasi utama yang terkandung dalam MSC adalah terdiri daripada kerajaan elektronik , tele-perubatan , sekolah bestari , pemasaran tanpa sempadan , kad pintar , kelompok penyedilikan dan pembangunan dan jaringan perusahaan dunia .
No comments:
Post a Comment